1 Jádro
Jádro (kernel) v UNIXu je pro mnoho odborníků synonymem operačního
systému. Není tomu přesně tak, protože jádro sice spravuje všechny výpočetní
zdroje hardwaru, ale umožňuje přístup k počítači programátorům, nikoliv
běžným uživatelům. Pro uživatele jsou určeny další části operačního systému,
programy, které jim umožňují s jádrem komunikovat pomocí příkazového řádku
nebo grafického rozhraní. Tyto programy pak převádějí jejich požadavky
na rozhraní, které používají programátoři. Stejně tak správa operačního
systému se opírá o řadu běžících programů, které jádru sdělují (opět v
řeči programátorů) požadavky na manipulace s výpočetními zdroji v celkovém
kontextu. Každopádně je ale jádro určující pro techniky přístupu k výpočetním
zdrojům a manipulaci s nimi.
Jádro je program, který běží na holém stroji (tzv. standalone program).
Ostatní programy, které uživatelé nebo správa systému používají, jsou sice
také prováděny strojem, ale pod dohledem a řízením jádra (říkáme, že jádro
je supervizorem běžících programů). Pomocné hardwarové programy (tzv. firmware,
programy monitoru hardwaru) jádro zavedou do operační paměti1
a předají mu řízení. Tím je operační systém nastartován. Jádro obalí hardware
a od tohoto okamžiku až do zastavení jádra nelze přistupovat k hardwaru
jinak než pomocí požadavků na jádro - tzv. volání jádra (system
calls). Tím oddělí operační systém programátory od holého stroje. Uživatelé
jsou pak od jádra odděleni pomocí aplikačních programů. Vychází nám tedy
vrstvená struktura operačního systému, viz obr. 1.1.
Obr. 1.1 Vrstvy operačního systému UNIX
Na obrázku jsou slovně označeny jednak jednotlivé vrstvy (jádro, programy,
uživatelé) a jednak jejich ...
1RAM (Random
Access Memory), v překladu paměť s libovolným přístupem,
tj. pro čtení i zápis. Na rozdíl od ROM (Read Only Memory),
paměť pouze pro čtení. V obou případech jde o typ paměti, ve které se procesor
pohybuje v přímé adresaci.